Základní pravidla
- Je to hra. Hra má být v první řadě zábavná pro všechny, ne vyhraná přes opravdové mrtvoly. Proto myslete i na své protivníky a snažte se pravidla brát vážně.
- Pravidla určují a vysvětlují organizátoři. Rozhodnutí organizátora je konečné.
- Přečtěte si záložku ORGTÝM a vše prosím řešte s námi!
- Hádky, které nejsou hranou součástí příběhu, nebudou tolerovány. Pokud si myslíte, že někdo porušil pravidla, nevztekejte se – nemusel to udělat naschvál. Nejprve na problém upozorněte svého velitele, případně vyhledejte organizátora. NIKDY se s člověkem nehádejte na bitevním poli, tuhle radost přenechte lidem z org. týmu. Ti se váš problém pokusí vyřešit ke spokojenosti všech.
- Neznalost pravidel neomlouvá!
- Kdo nebude pravidla dodržovat, může být ze hry vykázán bez náhrady účastnického poplatku!!!
Kostým
- Každý hráč včetně nebojovek musí mít minimálně základní kostým. Kdo se pokusí proniknout na akci bez kostýmu, bude nemilosrdně vykázán. Toto pravidlo se týká i fotografů. (těm stačí nerušivý oděv zakrytý např. pláštěm.)
- Základní kostým tvoří tunika. U základního kostýmu se prozatím tolerují moderní prvky, ale snažte se vyvarovat výrazných moderních barev, např. svítivě žlutá/růžová/zelená, nedejbože neon (to by organizátory asi kleplo). Vhodné jsou neutrální a přírodní barvy: černá, šedá, zelená, hnědá. Když budete mít tmavé boty a tepláky bez nápisů, pro začátek to stačí.
- Štítaři musí mít funkční ochranu hlavy – více dole u štítů.
- Detailnější popisy kostýmů stran najdete v informacích o daných stranách. Jak moc váš kostým splňuje vizuál vaší armády je klíčové při udělování životů! Jestli si s kostýmem nevíte rady, nebojte se napsat organizátorům, určitě se nějak domluvíme.
Smrt a oživení
- Každý hráč dostane na počátku bitvy počet životů (1 – 5) podle svého kostýmu/zbroje a sladěnosti s frakcí za kterou jede. Maximální počet životů je 5!
- Pokud vám životy dojdou, umíráte a podle pravidel se odcházíte oživit k CP vaší armády.
- Způsob oživování se v jednotlivých střetech mění, jeho způsob vám předem vysvětlí velitel/organizátor. Jestliže v daném střetu není možné se oživit, zvedněte ruku, opusťte posmrtně místa nejtěžších bojů a padněte/usedněte/klekněte/dřepněte na zem, dokud střet neskončí. Nezapomeňte toto pravidlo důsledně dodržovat!
- Způsoby oživování ve střetech
- S oživením- každá skupina má daný omezený počet oživení.
- Dobývání – mrtví se neomezeně oživují po určenou dobu.
- Do posledního – bez oživení.
- Oživení mohou probíhat v časových intervalech, na rozkaz velitele/CP, po deseti padlých nebo okamžitě po smrti.
- Pouze střelci smějí namísto toho využít „období smrti“ k hledání ztracené munice. Musí si přitom ale držet jednu ruku na vršku hlavy. Na takto hledající mrtvé střelce se nesmí útočit.
- Sice se nejedná o povinnost, ale je vhodné svoji smrt trochu „zahrát“. Klidně můžete sténat, dramaticky upadnout nebo žádat o milost. Nezapomeňte: hrajeme si.
- Pokud se ve hře objeví magie, tak její vysvětlení proběhne vždy od organizátorů!!!
Zásahy, zásahové a zakázané plochy
Zakázané plochy tvoří především hlava, krk a rozkrok. Na zakázané plochy není možné útočit ani útok naznačovat. Další „mimozásahovou plochu“ tvoří štíty umístěné na zádech, na které útočit můžete, ale zásah se nepočítá – štít ho vykryl.
- Zásahovou plochu tvoří celý zbytek těla včetně kostýmů a doplňků (ano, můžete zaútočit na čutoru, přesto není povoleno úmyslně poškozovat protivníkův kostým).
- Zásah chladnou zbraní ubírá jeden život. Zásahy od luků a kuší ubírají za 2 životy.
- Magie, magické postavy a magické projektily zabíjejí i přes štít! (Vždy bude vysvětleno od organizátorů.)
- Zda bude zásah uznán záleží pouze na zasaženém podle toho, zda zásah viděl, cítil nebo vám prostě věří. Úmyslné nepřiznávání zásahů se trestá! (Trolem! více v orgtýmu)
- Pokud jste omylem schytali ránu do hlavy a bolí vás to, tak bohužel, ale stává se to hlavně lidem bez helmy. Helmu proto doporučujeme každému účastníkovi akce! Na stížnosti bude brán zřetel jedině, pokud se domníváte, že protivník zaútočil na zakázanou zónu schválně. V takovém případě vyhledejte organizátora!
- Za závažný prohřešek se považuje úmyslné ničení, nedovoleného používání nebo ukrývání protivníkovy munice. Pokud mimo boj narazíte na munici (šípy/šipky… ne granáty!), odneste je na místo určené velitelem nebo organizátorem.
- Při nesrovnalosti kontaktujte svého velitele frakce nebo organizátora, nemá cenu se spolu hádat na bojišti. Tuto radost přenechejte prosím velitelům a org. týmu 🙂
Boj
- Každý hráč může mít u sebe tolik zbraní, kolik si přinese, unese a budou mu schváleny.
- Útoky veďte s nápřahem, nešmudlat, nekydlit!
- Při útoku myslete na protivníka. Jestli tím kladivem zkrátka musíte někoho praštit jako do kovadliny, tak si alespoň hlídejte, ať je to silák ve zbroji, ne o hlavu menší dívka v tunice.
- Bodat je povoleno pouze kopím nebo píkou. A naopak – kopím nebo píkou se smí pouze bodat.
- Můžete používat jakoukoliv kombinaci zbraní s výjimkou kopí/píky a štítu a duálních zbraní.
- Platí zákaz vrhání zbraní, nejste na ninja larpu!
- Je zakázáno nabíhat se štítem i bez štítu, chytat protivníkovy zbraně během boje do rukou, kontaktní boj apod.
- Protivníkovi popravdě sdělte počet svých zbývajících životů, jestliže vás o to v průběhu boje požádá.
- Pokud se vy nebo váš kolega zraníte, hned to oznamte svému veliteli/organizátorovi. Při zranění se okamžitě do odvolání přerušuje jakýkoliv boj!
Dobývání pevnosti
- Podmínkou pro vstup na hradby je dobře upevněná železná přilba. Výjimku tvoří střelci na věžích ti kovovou přilbu mít nemusí, ale požadujeme alespoň batvat na vlastní nebezpečí.
- Na hradby je zakázáno vstupovat s tyčovou zbraní jakéhokoli druhu a jakýchkoli rozměrů.
- Na hradě je zakázáno bojovat se štítem větším než 80 cm v nejdelším rozměru.
- Pevnost lze dobývat za pomoci žebříků, které budou dostupné přímo u hradeb pevnosti.
- Tyto žebříky lze používat pouze na předem vyznačených místech (před bojem určí velitel frakce, CP nebo organizátor). Na žebřík je povolen vstup pouze s kovovou přilbou! (Do těch hlav to tam prostě často sklouzne.)
Obléhací věž. Na obléhání je povoleno používat obléhací věž. Během tlačení věže, nesmí na jejím vrcholku nikdo stát! Poté co je věž přiražena, mohou po ní útočníci útočit na hradby. Na věž platí zákaz tyčových zbraní. - Pro obranu a obléhání hradu jsou určeny dva směry – zepředu brána a hradby po obou stranách od ní, zboku výpadová branka a hradby. Kolem hradeb napravo od brány je místo, které slouží k ústupu mrtvých útočníků z hradu a k vyhazování munice útočníků ven před hradby.
- Jakékoli součásti hradu nebo jeho opevnění není povoleno úmyslně poškozovat jiným než herním způsobem, který určí velitel frakce, CP nebo organizátor (např. beranidlem).
- Hrad není graffiti plocha, nekreslete, nevyrývejte ani jinak nevandalizujte hrad ani jeho součásti.
- Vstup na opevnění je pouze na vlastní nebezpečí.
- Během hry bude možná použit i obléhací stroj – prak! Vystřelený projektil z praku zabíjí jakýmkoliv dotekem i odražením a projde přes zbroj i štít. Jinými slovy jsi zasažen = jsi mrtvý! Projektily do praku budou označené červenou páskou, aby se nepletly s kameny, které budou házet obránci z hradeb (pro kameny platí jiná pravidla). Prak může být zničen, pokud se k němu přiloží (ne hodí!) herní pochodeň. Pak již prak nemůže být obléhateli používán!
- Kameny z hradeb – na hradě budou použity kameny (měkčené šedé koule), které obránci mohou házet na obléhatele z hradeb nad bránou. Proti kamenům nefunguje zbroj, štít však ano. Zásah kamenem vrženým z „vysokých hradeb“ okamžitě zabíjí!
Rozměry zbraní
- Chladné zbraně
- jednoruční zbraně (sekery, meče, palcáty, řemdihy,…) – do 100 cm
- obouruční zbraně (meče, sekery,…) – do 150 cm
- píky a kopí – od 160 do 310 cm
- Do labyrintu budou povolené pouze kopí do 2 metrů, tyto zbraně budou speciálně označeny na registraci!
- Štíty
- Pokud si chcete dovézt vrata od chlíva, není problém. ALE!!! Bez ostrých hran. Hrana štítu musí být vyměkčena hadicí, molitanem nebo surovou kůží! Štíty neomezených rozměrů mohou být použity pouze v POLNÍCH BITVÁCH.
- Štíty nad 80 cm v nejdelším rozměru nejsou povoleny při bojích na hradě! (Ani útok ani obléhání)
- Při velikosti štítu 70 cm a víc je nutná funkční kovová ochrana hlavy! K jakémukoli štítu je hráč povinen nosit ochranu hlavy (minimálně batvat), ke schválení štítu před hrou si ochranu hlavy přineste s sebou – bez ní vám nebude štít schválen! U štítu se měří nejdelší možný rozměr.
- Schválené zbraně budou organizátory viditelně označeny. Neschválená zbraň ve hře bude zabavena a spolu s majitelem okamžitě vypovězena ze hry!
- Všechny zbraně musí být vyrobeny s důrazem na bezpečnost, nesmí mít žádné ostré hrany, nesmí vám z nich vyčuhovat žádné šrouby ani hřebíky!
- Maximální nátah kuše a luku – do 15 kg (30 liber). Šípy musí mít letky! Každý střelec by na akci měl mít alespoň 10 kusů schválené munice. Vozte si vždy raději víc, ať půl hry neběháte po lese pro šipky! Šipky a šípy z laminátu musí být obaleny koberc/tape páskou nebo jinak ošetřeny proti odštěpování střepin! Hlavice šipek a šípů musí mít průměr větší než průměr očního důlku (ideálně alespoň 5cm).
- Povoleny jsou jen luky a kuše pracující na mechanickém principu splňující předepsané požadavky (tedy ne kladkové).
- Palné zbraně pracující na principu plynu nebo petardy (pušky, loktarky, …) NEJSOU povoleny!
- Nikdy nemiřte na hlavu a krk! Je přísně zakázáno střílet více než jeden projektil současně!
- Cepy a bodnosečné tyčové zbraně jsou zakázány!
Herní plochy a nebojové postavy
- Opevnění
- Pokud ve hře narazíte na opevnění z textilií, tak ho, prosíme, neničte, přes opevnění z textilií se nesmí bodat, střílet ani vést jakýkoliv boj!
- Boj u opevnění vám bude vždy vysvětlen organizátorem.
- Voda
- Přes vodu není možné přecházet ani ji „přeplavat“. Potápění se trestá utopením.
- Přes vodu není možné vést boj jakoukoli zbraní na blízko (včetně kopí a pík).
- Přes vodu je možné pouze střílet střelnými zbraněmi (pokud není stanoveno jinak).
- Nebojové postavy
- Ve hře se budou vyskytovat také nebojové postavy a vypravěči, na které je přísně zakázáno jakýmkoliv způsobem útočit.
- Nebojové postavy se neúčastní žádné formy boje.
- S každou armádou se pohybuje jedno nebojové CP, které spojuje armádu vysílačkou s koordinátorem. CP vymezuje místa pro oživení a místa pro uložení čutor při boji. V případě zranění CP přivolá vysílačkou zdravotníka.
- Fotografové
- Kolem hrajících postav se budou také pohybovat fotografové a kameramani, na které je také zakázáno útočit. (Víme, že vám kradou duše, ale to jistě není důvod k násilí.)
- Fotografové a kameramani se nesmí do hry vměšovat/rušit hráče, aby nedošlo k poškození techniky nebo fotografa. Fotografové se musí po herní ploše pohybovat v nerušivých kostýmech.
- Boje v případných labyrintech
- Povolená délka tyčové zbraně je kopí do 2 m délky, takže pokud je vaší jedinou zbraní třímetrová píka, dovezte si nějakou záložní zbraň!
- Herní předměty
- Herní předměty, cedule atd. je zakázáno úmyslně ničit! Úmyslnost/Neúmyslnost posuzuje organizátor.
- Manipulovat s herními předměty bez pokynu velitele nebo organizátora je zakázáno.
Vzteklý dodatek
Přirozeně můžete využít nadávek typu kacíř, šejdíř, chátra líná, zlodějská sebranka, hnáta smradlavá, nevěřící pes nebo zbabělá hyena (představivosti se meze nekladou), ale pro ty z vás, pro které není originality nikdy dost, zde přikládáme stručný výběr ze zapomenutých staročeských nadávek.
Koneckonců, je dobré si pomatovat své kořeny, že?
Bába žvavá = drbna
Hnojokyd = sedlák
Hltáč = nenasyta
Hmyzadlo = plaz, hmyz, něco opravdu přízemního
Chlapýš = „chlap“, myšleno ironicky
Lap = hlupák
Ležka, lžek = lhář
Napěnožec = vejtaha
Nešlechetník = neurozený člověk bez dobrých způsobů
Neuka = nevzdělanec
Nezdravný = lakomý
Ně hav! = sklapni!
Nigromant = černokněžník
Obludník = podvodník, bezbožník, rouhač
Ohnusa = hanebník, nemrava
Ohýralec = zatvrzelý hříšník, zpustlík
Oklamač = podvodník
Padúch = lupič, lotr
Pankhart = nemanželské dítě, bastard
Peský = psovský, bídný, hanebný
Poběhlec = zběh
Podběha = souložnice
Pokluzný = hříšník
Poklínač = rouhač
Polehač = lenoch
Poluzač = lichotník, patolízal
Potupník = hanobitel, odpůrce
Povrhel = odpadek, vyvrhel
Prdni v roh! = zalez do kouta!
Prostný = neučený
Rozpytatel = rozvratný živel
Rudián = svůdník, cizoložník, kuplíř
Rušikvas = kdo ruší hostinu (!)
Sebránek = nalezenec
Skoták = pasák
Skrytec = pokrytec
Skupec = lakomec
Smělnice = drzá žena
Stlúpec = hlupák
Stul kabelku! = zavři hubu!
Šeredný hnojník = venkovan
Teřicháč = tlusťoch
Trepka = žebravý mnich
Trepko všetečná! = nadávka žebravým mnichům
Trhlík, trhlina = pomatenec
Trudovatý = malomocný
Trupec = hlupák, neurozený (dosl. pařez)
Trženec = šílenec
Třepačka = podkoní, hadr na čištění koní
Třpaslek = mrňous
Tu nemáš proskoku žádného! = to ti není nic platné!
Ubivcě = vrah
Umazanec = „pomazaný“, myšleno ironicky
Valpurga = čarodějnice
Valpurt = čaroděj
Veles = démon, čert
Vzhrdatel = kdo něčím pohrdá
Vzteklec = zuřivec, blázen
Za pléšku nestojíš! = nestojíš za zlámanou grešli!
Zloboch = zlosyn
Zlá kóže = děvka
Zlostník = ničema
Zmatenec = blázen
Zpustek = zpustlík
Zvyjebený = zatracený
Ženkýl = sukničkář
Žváč = žvanil